Wat zijn de voordelen van een sauna?

Er zijn genoeg voordelen van het gebruik van een sauna op te noemen. Echter moet je weten hoe je een sauna nu juist moet gebruiken om van deze voordelen te genieten. In alle Scandinavische landen, maar ook in Rusland, Japan en Korea maken ze veelvuldig gebruik van een sauna. De manier waarop ze dit gebruiken kan veel verschillen maar het belangrijkste is natuurlijk zweten!

afbeelding van een sauna in scandinavië

 

Enkele voordelen van de sauna

  • Het verhoogt de uitscheiding van toxische stoffen zoals zware metalen en chemicaliën via de huid;
  • Het verhoogt de zuurstoftoevoer naar de cellen;
  • Zorgt voor een verminderde leverbelasting door de verhoogde uitscheiding via de huid;
  • Zorgt voor meer rust en ontspanning in het lichaam;
  • Verhoogt het metabolisme in het lichaam;
  • Verbetert de hartslagvariabiliteit.

 

Zou iedereen gewoon in de sauna moeten springen?

Nee niet echt! Veel mensen voelen zich niet zo goed in de sauna. Na minder dan 10 minuten in de sauna krijgen ze klachten zoals:

  • Duizelig gevoel;
  • Heel licht in hoofd;
  • Flauw gevoel in het lichaam;
  • Hebben een sterke vermoeidheid;
  • Krijgen een hele hoge hartslag;
  • Voelen zich over het algemeen ziek.

Langer in de sauna blijven heeft dan ook geen zin maar het geeft aan dat er iets in je lichaam niet goed gaat.

 

Hoe komt het dat deze reacties kunnen optreden?

  • Er is een tekort aan elektrolyten in het lichaam;
  • Er is een tekort aan antioxidanten in je lichaam;
  • Je hebt een algemeen probleem met de ontgiftingsprocessen;
  • Je hebt uitdrogingsverschijnselen;
  • Je hebt last van verzwakte bijnieren of je schildklier werkt niet goed;
  • Je hebt een tekort of disbalans in de vetzuren zoals omega 3;
  • Je hebt last van voedingsintoleranties of allergieën. Of je hebt last van een histamine intolerantie;
  • Je hebt problemen met de suikerstofwisseling;

Het belangrijkste wat je dus moet doen wanneer er negatieve reacties optreden in de sauna is er uit gaan. Wanneer je toch doorzet maak je je lichaam alleen maar zwakker en zieker.

 

Wanneer kan je best niet in de sauna gaan?

Bespreek altijd met een gezondheidsprofessional of het voor u een goed idee is om in de sauna te gaan. Er zijn altijd situaties wanneer je beter niet in de sauna gaat:

  • Tijdens de zwangerschap ga je beter niet in de sauna;
  • Wanneer je een hoge bloeddruk hebt kan je de sauna beter vermijden;
  • Kinderen jonger dan 12 jaar adviseren wij niet om in de sauna te gaan;
  • Wanneer je koorts hebt kan je beter even wachten met in de sauna te gaan;
  • Wanneer je diarree hebt kan je beter wachten tot dit over is;
  • Tijdens de menstruatie raden wij af om in de sauna te gaan.

 

Hoe haal je nu de beste voordelen uit het gebruik van een sauna

Wanneer je gezondheidsprofessional aangeeft dat het ok is voor u om de sauna te gebruiken kan je hier mee aan de slag gaan. De methode die wij gebruiken is best uitgebreid maar zeer effectief. Het makkelijkst is om dit in stappen uit te leggen.

 

Eerste stap ongeveer 3 dagen voor de sauna

  • Zorg voor een goede hydratatie van het lichaam. Geen frisdranken en cafeïne houdende dranken en drink genoeg gefilterd water. Wij gebruiken deze waterfilters en drink zeker 30 ml water per kg lichaamsgewicht per dag. Aan te bevelen is om dit water te verrijken met de juiste mineralen. Wanneer je wacht met water drinken tot je dorst hebt dan is het eigenlijk al te laat en ben je meer uitgedroogd;
  • Zorg voor een goede nachtrust en voldoende slaap. Wanneer je niet uitgerust bent, kan de sauna klachten geven;
  • Gebruik voldoende gezonde oliën tijdens de maaltijden zoals olijfolie, kokosolie, ghee, biologische grasboter, plantaardige omega 3 en omega 6 oliën. Dit is belangrijk om de celmembranen te beschermen en te versterken. Deze oliën zijn ook zeer goed voor de hersenen;
  • Eet gezond, dat wil zeggen geen geraffineerde producten en suikers, weinig tot geen dierlijke producten maar veel groenten en fruit. Wanneer de spijsvertering moeilijk verloopt ga je meer last krijgen in de sauna;
  • Ondersteun de bijnieren. Wanneer je heel moe wakker wordt en wanneer je regelmatig duizelig bent bij snel opstaan is het hoogstwaarschijnlijk een verzwakking van de bijnieren. Neem even contact met ons op om te vragen welke producten je kan gebruiken bij verzwakte bijnieren;
  • Ondersteun de detoxificatie in je lichaam. Gebruik enkele dagen voor de sauna liposomale glutathion en gebruik kruiden en nutriënten die de lever kunnen ondersteunen. Veel chemicaliën worden opgeslagen in het vetweefsel van ons lichaam. Door de warmte van de sauna wordt deels vet afgebroken maar komen de toxines ook uit het vetweefsel. Als je de lever en de algemene ontgifting niet ondersteunt dan krijg je een ziek gevoel in de sauna;
  • Ondersteun je energieproductie (mitochondriën) met producten zoals NADH, CoQ10 en Acetyl-L-Carnitine enkele dagen voor het gebruik van de sauna.

 

afbeelding van een glas water

 

Tweede stap, dag van de sauna

  • Bij opstaan drink je een groot glas water en voeg de juiste mineralen toe;
  • Zorg voor een goed ontbijt met de juiste eiwitten, vetten en koolhydraten. Een smoothie die rijk is aan plantaardige eiwitten, een beetje groenten en/of fruit, zaden en de juiste oliën is perfect!;
  • Bij vermoeidheid zorg je voor de ondersteuning van de bijnieren en de energieproductie met de nodige supplementen zoals beschreven;
  • Neem bij het opstaan zeker liposomale glutathion i.c.m. liposomaal vitamine C;
  • Ga niet te laat in de sauna. De meeste mensen kunnen niet goed slapen als ze juist uit de sauna komen;

 

afbeelding van smoothie ingredienten

 

Derde stap, 30 minuten tot een uur voor de sauna

  • Eet een lichte maaltijd, een smoothie zoals we hebben gegeten met het ontbijt is goed maar overeet jezelf niet!;
  • Neem 1 capsule 500 mg Niacine vitamine B3 met geleidelijke afgifte;
  • Neem nu zeker een dosis liposomaal glutathion i.c.m. liposomaal vitamine C;
  • Neem kruiden om de lever te ondersteunen;
  • Zet de sauna alvast aan op ongeveer 50 graden.

 

Vierde stap, juist voor de sauna

  • Neem een liter zuiver water met de juiste mineralen mee in de sauna en drink dit geleidelijk op tijdens de saunabeurt;
  • Leg handdoeken op de grond en op de zitplaats om zweet en toxines te absorberen. Om de hitte aan het hoofd te verminderen kan je gebruik maken van een saunamuts;
  • Weeg jezelf voor en na de sauna. Weeg je minder na de sauna dan moet je meer drinken omdat je dan te veel vocht bent verloren;
  • Je moet zweten tijdens het gebruik van een sauna. Doe je dit niet dan werkt het autonome zenuwstelsel niet goed genoeg. Ga meer sporten zoals HIIT T Training en bouw de sauna sessies rustig op. Hoe meer je in de sauna gaat hoe meer je gaat zweten.

 

afbeelding van Himalaya zout

 

Vijfde stap, in de sauna

  • Drink om de paar minuten wat water. Drink ook water wanneer je geen dorst hebt. Ga je pas drinken wanneer je dorst hebt, dan ben je eigenlijk al uitgedroogd;
  • Hou het licht aan in de sauna. Gebruik geen sauna in het donker, dit stimuleert het parasympatische zenuwstelsel en zorgt voor meer vermoeidheid;
  • Zorg voor een goede buikademhaling. 5 tellen in, 5 tellen uit;
  • Voel je je niet zo lekker of krijg je klachten, ga er dan direct uit!;
  • Houd bij het opstaan rekening met mogelijke symptomen zoals duizeligheid en een licht gevoel in het hoofd. Rustig opstaan is de boodschap;
  • Ga de eerst 5 keer maar maximaal 20 minuten in de sauna op 50 tot 60 graden.

 

Zesde stap, na de sauna

  • Doe een badjas aan en laat je lichaam minstens 15 minuten terug op temperatuur komen en ga dan in de douche. Liefst zo koud mogelijk;
  • Was je lichaam en haren met natuurlijke zeep en poest je tanden en gebruik een tongschraper;
  • Kleed jezelf comfortabel en warm aan;
  • Eet voor de rest van de dag lichte maaltijden, veel groenten en fruit, soep etc. Eet geen geraffineerde en gefrituurde voeding;
  • Doe voor de rest van de dag rustig aan. Lees een boek, luister naar muziek, relax een beetje.

 

Hoeveel mag ik in de sauna gaan?

Wij raden aan om minstens één keer per week in de sauna te gaan. In sommige situaties raden we aan om de sauna om de dag te gebruiken.

 

Welke soort sauna is nu eigenlijk het beste?

Het hangt een beetje af van de doelstelling die je hebt. Voor therapeutische doelen zoals spier- en gewrichtsproblemen en detox problemen raden wij aan om een FIR infraroodsauna te gebruiken met kortgolvig infrarood, middengolvig infrarood en langgolvig infrarood. Bij een gewone sauna wordt de warmte overgedragen via de lucht. Bij een FIR infraroodsauna wordt de warmte direct overgedragen aan het lichaam wat een groter therapeutisch effect heeft. Wilt u graag meer weten over het gebruik van een sauna of heeft u vragen, neem dan contact met ons op.

Chris Lauwers

afbeelding van een sauna

Afspraak maken

Afspraken kunnen alleen telefonisch gemaakt worden door te bellen met nummer +31-164-602893. Dit kan van dinsdag t/m zaterdag tussen 10:00 en 14:00 uur.

Beroepsvereniging

Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Orde van Alternatieve Genezers met een praktijklicentie Aa.

  • NOAG-praktijklicentie Aa
  • NOAG-registratienummer: 4645-Aa-11031
  • CAM-Competentieregister: laag 7
  • AGB-code zorgverlener: 90-045355
  • AGB-code praktijk: 90-54010
  • NIBIG registratienr: 526940
  • WKKGZ registratienr: 526940

Contact

Bioflora V.O.F.
Breestraat 4
4645ED Putte

T +31-164-602893
E chris@bioflorahealthproducts.nl
I chrislauwers.nl

Bezoek ook onze webshop:

Praktijkuren